Op naar 0 verkeersdoden!

Op naar 0 verkeersdoden!

In de media las ik onlangs een positief bericht over de verkeersveiligheid in Oslo en Helsinki. In die steden zijn in 2019 geen kinderen, voetgangers en fietsers gestorven in het verkeer.

Het succes van Oslo en Helsinki danken de steden aan een verbeterde aandacht voor verkeersveiligheid bij ontwikkeling van stedenbouwkundige plannen. Zo is in Oslo een groot gedeelte van het stadscentrum autovrij gemaakt en zijn er honderden parkeerplaatsen geschrapt om ruimte te maken voor brede voet- en fietspaden. Maar in Noorwegen is ook de tol verhoogd, is de snelheidslimiet verlaagd en vinden er strenge verkeerscontroles plaats. De combinatie van deze factoren heeft geleid tot het veiligheidssucces van de stad.

Verkeersveiligheid voor kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals voetgangers en fietsers, is een belangrijk politiek agendapunt en zo op het eerste gezicht is er in Nederland, fietsland, ook genoeg aandacht voor de veiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers. Wij hebben goede fietspaden, veel zebrapaden en in een groot gedeelte van steden en dorpen is de maximumsnelheid verlaagd tot 30 km/u.

Juridisch worden voetgangers en fietser ook beschermd. Indien een kwetsbare verkeersdeelnemer in botsing komt met een automobilist, is de automobilist vrijwel altijd voor tenminste 50% aansprakelijk voor de schade, zelfs indien de voetganger of fietser een verkeersfout heeft begaan en de automobilist niet. Is het ongeluk te wijten aan een automobilist, dan is die meestal voor 100% aansprakelijk. Ook bij aanrijdingen van kinderen onder de 14 jaar wordt de automobilist doorgaans 100% aansprakelijk geacht. Kinderen valt zelden een (juridisch) verwijt te maken bij een ongeval.

Hoewel de juridische bescherming van kinderen, voetgangers en fietsers in Nederland dus wel op orde is, is de verkeersveiligheid dat (nog) niet. De verkeersveiligheid is in Nederland sinds 2010 gedaald en wij hebben – helaas – nog vaak te maken met aanrijdingen van fietsers en voetgangers, soms zelfs met dodelijke afloop. Wat zou het mooi zijn als steden in Nederland zoals Rotterdam of Dordrecht in 2020 of 2021 samen met Oslo en Helsinki genoemd worden als steden, waarin geen voetgangers of fietsers in het verkeer zijn omgekomen! Hier is werk aan de winkel voor de plaatselijke politiek. Maak wegen veiliger, pas de snelheid aan en zie er op toe dat de regels worden nageleefd. Dat laatste is uiteraard ook aan ons: houd je aan de snelheid en houd rekening met spelende kinderen bij scholen en speelplaatsen.

Jesse van Meerkerk is letselschadeadvocaat en komt op voor verkeersslachtoffers.

Gerelateerde artikelen